Bismarck

Det här är spelet med samma namn som ett tyskt slagskepp under andra världskriget – Bismarck. Bismarck är en del av kortspelens whistfamilj, alltså det bygger på sticktagning, och spelas av tre spelare i fyra omgångar. De tre omgångarna kallas spader, trumf, pass eller sang. Sang kallas ibland för spel och pass för noll. Du behöver en vanlig engelsk-fransk kortlek utan jokrar samt papper och penna.

Välj givare, förslagsvis genom lottning. Dela ut korten. Fyra kort läggs upp på bordet med bildsidan upp. Resten av korten delas ut jämt bland deltagarna, sexton kort var. Förhand, spelaren till vänster om givaren, väljer spelsätt för första omgången och valet noteras i spelprotokollet. Då det är tre spelare och fyra spelsätt i varje omgång, kommer det att bli totalt tolv giv på ett spel.

Spelsätt att välja på

Den som har förhand och skall starta spelet väljer något av följande spelsätt för omgången: Spader med spader som trumffärg, Trumf med valfri trumffärg, Sang eller Spel har ingen trumffärg alls, och det sista möjliga valet är Pass eller Noll, där spelarna skall ta så få stick som möjligt. De fyra öppna korten blandas in i Förhandens hand och fyra valfria dolda kort slängs.

Spelets gång och sticktagning

Grundidén är att ta stick och i tre av de olika spelrundorna gäller att Förhanden, som bestämmer spelform, skall ta åtta stick och de övriga fyra. Allt utöver ger pluspoäng eller minuspoäng i resultatet. För spelomgången Pass eller Noll gäller motsatt räkning och förhanden har fyra stick medans de andra har sex stick. Tar man fler får man straffpoäng.

Vinnaren i spelet.

Vinnaren i kortspelet Bismarck är den med flest poäng, men som spelgången ser ut är det alltså möjligt att en spelare hamnar på minuspoäng. Spelet är inget nybörjarspel utan innehåller mycket strategi och tänkande då en spelare, Förhanden, har en avgörande roll att läsa sina och de fyra öppna korten och därefter bestämma sin bästa möjliga spelstil. Det är ett roligt och utmanande whistspel – Lycka till!