Euchre är det franska namnet på den klassiska joker som brukar medfölja i en vanlig fransk-engelsk kortlek med 52 kort. Ibland är det en, ibland är det flera kort som oftast har någon form av jokerfigur som symbol. Korten kan ersätta borttappade kort men kan också bli en del i spelet euchre där jokern spelar huvudrollen. Spelet euchre kallas också för markör.
Euchre, eller markör, är ett fyrmannaspel och ett så kallat whist-spel där man spelar två och två och det går ut på att samla så många stick som möjligt. Spelet har fransk-tyskt ursprung och antas ha spelats i Europa under 1800-talet. För att spelet inte skulle ta så lång tid plockas alla tvåor till sexor bort så att leken består av totalt 32 kort.
Trumffärg och knektar
När fem kort vardera har delats ut till de spelande paren bestäms det vilken färg som blir trumffärg genom att lyfta ytterligare ett kort. I trumffärgen är det knekten som slår högst och efter den kommer knekten i samma kulör, det vill säga röd eller svart. Trumfkortet och de tre kvarvarande korten används inte under spelets gång utan läggs undan.
Spelets gång
Varje omgång går ut på att vinna minst tre av fem spelade stick och utöver de antagna antalet stick som redovisades och satsades på innan spelets start samlar man poäng. Den som är i tur att agera spelförare tar beslut om hur många stick dess lag borde ta hem. Laget kan välja fem, tre eller till och med alla.
Att vinna och räkna poäng
Spelet pågår och spelas i vänstervarv, det vill säga motsols. Varje spelare anpassar sig efter trumffärg, högre valör eller lägger sig. Lyckas man inte uppnå rätt antal stick blir det minuspoäng. Spelförarens lag vinner två poäng om de lyckas ta tre eller fler stick och motståndarna vinner två poäng om de misslyckas. Vinst i spelet blir det när ena laget når tio poäng totalt.